Logistics manager 4/2023 DEMO | Page 11

NEWS | Logistics Manager
INFLACJA W SIERPNIU WYNIOSŁA WIĘCEJ NIŻ 10 %
POLSKIE MŚP MAJĄ ŚREDNIO PONAD 87 TYS . ZŁ W PRZETER- MINOWANYCH FAKTURACH
Inflacja w sierpniu 2023 r . w Polsce wyniosła 10,1 % rok do roku – podaje Główny Urząd Statystyczny .
Odczyt za mijający miesiąc jest kluczowy , gdyż to od niego zależy , czy Rada Polityki Pieniężnej obniży stopy procentowe już we wrześniu . Analitycy twierdzą , że to niemal pewne . Przed publikacją GUS ekonomiści PKO BP szacowali , że inflacja w sierpniu wyniesie 10 % rdr wobec 10,8 % w lipcu , czyli znajdzie się na granicy wskazanego przez prezesa NBP warunku jednocyfrowej inflacji , potrzebnego do rozpoczęcia cyklu obniżek stóp procentowych . Zdaniem ekonomistów obniżka stóp ( o 25 pb ) już we wrześniu wydaje się pewna , informuje portal www . money . pl .
RYNEK INWESTYCYJNY W STANIE HIBERNACJI
Aż 46 % małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce zgłasza , że ich klienci płacą faktury później niż przed rokiem .
Tak wynika z badania Global Business Monitor przeprowadzonego na zlecenie Bibby Financial Services w 9 krajach , w których faktor prowadzi działalność . Opisywany trend jest najbardziej powszechny w sektorach usługowym i przemysłowym , gdzie ponad połowa firm potwierdza , że dostaje pieniądze później niż data na fakturze . W branży handlu hurtowego sytuacja wcale nie wygląda lepiej , bo na opóźnienia większe niż przed rokiem narzeka aż 45 % organizacji . Średnio co czwarta firma z branż TSL i budowlanej również zmaga się z przeterminowanymi fakturami .
BRANŻA TSL W CZASACH RECESJI
W 2022 r . wartość transakcji inwestycyjnych w sektorze nieruchomości komercyjnych zamknęła się wynikiem około 5,8 mld euro , co pokazało , że po trudnych latach pandemicznych i wybuchu konfliktu na Wschodzie Polska jest stabilnym rynkiem z dużą grupą inwestorów zainteresowanych lokowaniem kapitału w naszym kraju .
W pierwszej połowie 2023 r . byliśmy jednak świadkami oczekiwanego wcześniej spowolnienia inwestycyjnego . Po sześciu miesiącach br . całkowity wolumen inwestycyjny wyniósł jedynie około 800 milionów euro , co oznacza spadek o 70 % w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej . Na nastroje inwestorów wpływają wysokie koszty finansowania projektów oraz niepewne perspektywy związane ze zmianami w globalnej gospodarce . Na spadek aktywności inwestycyjnej nad Wisłą składają się także rosnące stopy procentowe w Europie oraz wzrost rentowności obligacji skarbowych .
Do tej pory branża TSL stosunkowo dobrze znosiła kryzysy ostatnich lat , jednak najnowsze dane pokazują , że widmo recesji dotarło nad Europę .
Raport Upply x Ti x IRU „ European road freight rates index Q1 2023 ” pokazał spadki stawek za fracht , w tym pierwszą od 2020 r . obniżkę kwartał po kwartale . W tych realiach polscy przewoźnicy muszą liczyć się ze spadkiem przychodów i znaleźć sposoby na optymalizację swoich budżetów z pomocą zewnętrznego finansowania . Przywołany raport jest papierkiem lakmusowym dla europejskiej branży TSL . Pokazane w nim spadki stawek za fracht odzwierciedlają mniejszy popyt na usługi transportowe będący pokłosiem wysokiej inflacji , która wpłynęła na niemal cały stary kontynent . Sytuacja na rynkach powoli się stabilizuje , jednak skutki spowolnienia gospodarczego będą odczuwalne przynajmniej do końca 2023 r .
9