Logistics Manager 4/2024 DEMO | Page 20

Logistics Manager
Piotr SUSZ
Główny konsultant logistyczny , Locura
Wprowadzenie do Lean Management w logistyce
Lean Management w logistyce opiera się na pięciu kluczowych zasadach : identyfikacji wartości z punktu widzenia klienta , mapowaniu strumienia wartości , stworzeniu ciągłego przepływu , ustanowieniu systemu Pull ( ciągnięcia ) oraz dążeniu do doskonałości . Implementacja tych zasad pozwala na optymalizację operacji logistycznych , redukcję czasu realizacji zamówień , zmniejszenie zapasów i poprawę jakości obsługi klienta .
Identyfikacja wartości i mapowanie strumienia wartości ( VSM )
Pierwszym krokiem w zastosowaniu Lean Management w logistyce jest zrozumienie , co faktycznie stanowi wartość dla klienta . Następnie , poprzez mapowanie strumienia wartości , firmy mogą wizualizować wszystkie procesy i identyfikować te , które nie dodają wartości ( muda ), co pozwala na ich eliminację lub optymalizację .
Przykład analizy – mapowanie strumienia wartości w firmie logistycznej
Weźmy pod uwagę firmę logistyczną , która dostarcza komponenty dla producentów urządzeń elektronicznych . Mapowanie strumienia wartości ujawniło ,
że proces kontroli jakości zajmuje nieproporcjonalnie dużo czasu w stosunku do wartości , jaką dodaje . Poprzez reorganizację tego procesu i wprowadzenie bardziej efektywnych metod kontroli przedsiębiorstwo było w stanie skrócić czas przepływu komponentów przez magazyn , co przyczyniło się do szybszej dostawy do klienta i redukcji kosztów operacyjnych .
Ciągły przepływ i system Pull
Ciągły przepływ oznacza , że produkty lub usługi przemieszczają się przez proces logistyczny bez przestojów i opóźnień . System Pull ( ciągnięcia ) polega z kolei na inicjowaniu produkcji oraz dostaw na podstawie rzeczywistego zapotrzebowania klienta , co minimalizuje nadmiar zapasów i związane z nim koszty .
Case study – implementacja systemu Pull w dziale dystrybucji
Firma X , dystrybutor części samochodowych , zmagała się z wysokimi poziomami zapasów i długimi czasami realizacji zamówień . Wprowadzenie systemu Pull , opartego na dokładnej analizie zapotrzebowania klientów , pozwoliło na znaczącą redukcję zapasów i skrócenie czasu dostaw . Zamówienia są teraz realizowane na podstawie bieżącego zapotrzebowania , co zwiększyło elastyczność firmy i zadowolenie konsumentów .
18