REDEFINICJA STRATEGII
O zmieniającej się roli kupca , budowaniu strategicznej spójności w organizacji oraz zarządzaniu katalogiem kluczowych dostawców z Marcinem Zborowskim , Site Purchasing Managerem w firmie Thule Polska , rozmawia Dominik Jańczak – redaktor naczelny magazynu „ Logistics Manager ”.
Dominik Jańczak : Zakupy stanowią funkcję tworzącą konkretny łańcuch dostaw – holistyczne spojrzenie na procesy zakupowo-logistyczne staje się już właściwie standardem ( choć wszyscy wiemy , że nie zawsze tak było ). Jak w Thule Group dział zakupów współpracuje z działem logistyki ?
Marcin Zborowski : W rozmowach w naszym rodzimym środowisku zakupowym często padały stwierdzenia o mniejszym priorytecie funkcji zakupów niż na to zasługuje czy wręcz o wyciąganiu tej funkcji z zakurzonych zakątków organizacji . Moje doświadczenia są inne i wynikają z faktu pracy od ponad 20 lat w organizacjach o rodowodzie zachodnim , w których funkcja zakupów jest traktowana jako ważny bądź bardzo ważny element całego systemu . Zacząłem w firmie Philips Lighting będącej wówczas jedną z dywizji Royal Philips , która była prekursorem inwestowania w rozwój działu zakupów i uwzględniania tej funkcji w holistycznym podejściu do strategii całej organizacji . Dlatego jeśli chodzi o podnoszenie znaczenia funkcji zakupowej w organizacji , jestem raczej obserwatorem doświadczeń , jakimi dzielą się moi koledzy z branży .
Kiedy rozważam to , jak zakupy funkcjonują w innych organizacjach , często wykonuję prosty test . Jeżeli mamy do czynienia z publiczną spółką , sprawdzam , jaka jest jej struktura organizacyjna i czy w ramach funkcji członka zarządu znajduje się ktoś mający związek z zakupami . To często papierek lakmusowy roli działu zakupów w organizacji . Jeśli chodzi o szwedzką firmę Thule , w której aktualnie pracuję , nasz CPO ( Chief Procurement Officer ), a będąc bardziej precyzyjnym – Vice President Global Purchasing – raportuje do członka zarządu piastującego funkcję Senior Vice President Supply Chain Thule Group . Zatem holistyczne podejście do procesów zachodzących w przedsiębiorstwie odzwierciedla sama struktura organizacyjna – cały łańcuch dostaw spina zarówno funkcję zakupową , jak i organizację logistyki .
Jeżeli chodzi o nasze procesy logistyczne , to obejmują one obieg komponentów wchodzących do organizacji , produktów gotowych wyjeżdżających do klienta , całą gospodarkę magazynową oraz centra dystrybucyjne . Nowy pracownik , który przychodzi do pracy na stanowisko kupca , zapoznaje się z czymś , co nazywamy „ Podręcznikiem zakupów ”. Jest w nim opisana cała filozofia naszej pracy , a jedno ze sformułowań dokładnie stwierdza , że integralną częścią pracy kupca w firmie Thule jest współpraca z logistyką . Nie ma tutaj podległości – zakupy nie są służebne względem logistyki ani odwrotnie . Te dwie funkcje mają działać w kooperacji , aby optymalizować całkowite koszty zakupu i magazynowania , a także zapewnić zgodny z naszymi oczekiwaniami czas dostawy komponentów . Dzięki temu chcemy też generować jak największą wartość dla klienta końcowego .
Jednak filozofia firmy to jedno , a wymiar ludzki – drugie . Muszę tutaj podkreślić , że naprawdę mam szczęście . W Thule skupiamy świetnych ludzi tworzących zespoły , które potrafią oraz lubią ze sobą współpracować . To nie zmieniło się nawet w ostatnich trzech latach , choć nasza firma musiała stawić czoła wielu wyzwaniom . Były to zarówno wyzwania związane z dynamicznym wzrostem biznesu , jak i nagłym jego wyhamowaniem po agresji Rosji na Ukrainę . Ten efekt dotyczy nie tylko naszej organizacji .
DJ : Coraz bardziej turbulentna rzeczywistość to też szybko zmieniające się otoczenie stawiające przed nami nowe wyzwania . Czy mógłby Pan nakreślić , jak z Pana perspektywy zmieniała się rola kupca na przestrzeni ostatnich kilku lat ?
11