Logistics manager 5/2023 DEMO | Page 17

,,

KARIERA W LOGISTYCE
Koncentracja tylko i wyłącznie na efektywnej realizacji bieżących celów oraz zadań jest czynnikiem hamującym rozwój w logistyce .
NIEDOPRECYZOWANY KONCEPT
Wynika to przynajmniej z trzech podstawowych powodów . Pierwszy z nich dotyczy braku koncepcji na to , jak ma wyglądać logistyka 4.0 . To efekt próby połączenia starych , powszechnie obowiązujących paradygmatów z nowymi technologiami przemysłu 4.0 , w tym z wytwarzaniem addytywnym . Powstające w ten sposób rozwiązania hybrydowe poprawiają oczywiście wydajność i efektywność , ale wciąż bazują na klasycznych założeniach optymalizacji czasu , kosztów oraz jakości . Nie pozwalają na rozwój logistyki i łańcuchów dostaw w kierunku zdygitalizowanych technologii 4.0 , ponieważ w dalszym ciągu obsługują przemysł 2.0 lub 3.0 . Internet rzeczy i materiałów , wirtualna oraz rozszerzona rzeczywistość , sztuczna inteligencja , autonomiczne pojazdy , roboty , urządzenia sensoryczne i tym podobne rozwiązania stwarzają możliwości ograniczone tylko ludzką wyobraźnią , ale wymagają one pójścia w strategicznym kierunku rozwoju tych technologii .
Drugi powód dotyczy zaangażowania się branży logistycznej w realizację celów zrównoważonego rozwoju . Kryteria kosztowe ograniczają w zasadzie rozwój tej sfery do wymiany taboru ze spalinowego na elektryczny czy wykorzystania dostępnych zeroemisyjnych technologii ( fotowoltaika ), ale niestety w dalszym ciągu do tych samych procesów logistycznych . Dodatkowo brak pomysłu przedsiębiorstw produkcyjnych na funkcjonowanie logistyki odwrotnej bazującej na gospodarce o obiegu zamkniętym ( wykorzystywanie komponentów ze zużytych wyrobów , zmiana ich przeznaczenia itp .) sprawia , żedoraźnie implementowane są rozwiązania , które w skali przedsiębiorstw pozwalają osiągać wybrane cele ekologiczne , ale w skali całych systemów już takich efektów nie dają .
Trzecia kwestia odnosi się do edukacji przyszłych logistyków . W ramach wspomnianego już badania związanego z budowaniem nowej generacji kompetencji dla menedżerów logistyki i łańcuchów dostaw zidentyfikowano szereg luk umiejętności logistycznych . Autorzy projektu , wyodrębniając umiejętności funkcjonalne ( np . zawieranie umów z interesariuszami , kierowanie i zarządzanie procesami logistycznymi ), cyfrowe ( wykorzystywanie nowoczesnych technologii informatycznych , np . aplikacji służących do komunikacji czy współpracy ), zarządcze ( np . związane ze strategiami łańcuchów dostaw ), relacyjne ( pozwalające skutecznie komunikować się wewnątrz organizacji i poza nią ), analityczne ( umożliwiające gromadzić i analizować dane , a także na ich podstawie rozwiązywać problemy i podejmować decyzje ), behawioralne ( np . radzenie sobie ze stresem czy umiejętność pracy wielozadaniowej ) oraz zaawansowane możliwości cyfrowe i analityczne ( np . analityka dużych zbiorów danych w łańcuchach dostaw ), a następnie przypisując je do konkretnych obszarów tematycznych , takich jak zrównoważony rozwój , nowe technologie logistyczne oraz inteligentna logistyka , wskazali na deficyty wiedzy logistycznej w wielu aspektach . W ten sposób zaproponowali moduły kształcenia wraz z konkretnymi treściami ( np . sztuczna inteligencja , bezpieczeństwo sieci i informacji , analityka predyktywna ), z którymi powinni być zapoznawani przyszli logistycy w procesie nauki .
Zaprezentowane przemyślenia skłaniają do refleksji , że czas na to , aby branża logistyki i łańcuchów dostaw rozpoczęła strategiczne prace nad włączaniem się do inteligentnego przemysłu , współpracując między sobą oraz z jednostkami naukowo-badawczymi nad omawianym zagadnieniem . Wtedy ścieżka kariery logistyka będzie nie tylko ograniczała się do starszego specjalisty ds . logistyki , ale włączy do swego obszaru także inne zawody , które staną się konieczne do prowadzenia wielodyscyplinarnych projektów na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju , gospodarki o obiegu zamkniętym , logistyki odwrotnej , cyfryzacji i implementacji technologii przemysłu 4.0 .
15