Logistics Manager 4/2024 DEMO | Page 15

LEAN MANAGEMENT
Wprowadzenie koncepcji Lean w firmie wymaga zbudowania kultury zmiany , otwartości na pomysły i najmniejsze nawet innowacje . Wyklucza z kolei szukanie winnych przy najmniejszym potknięciu czy zamiatanie problemów pod dywan .
Jeden z naszych klientów projektował nową halę . Na wejściu znalazły się obrabiarki CNC , a na drugim końcu obiektu odbywało się cięcie i spawanie . Dlaczego tak to wyglądało ? Ano dlatego , że obrabiarki były nowe i bardzo ładnie wyglądały . Kiedy oprowadzałeś partnera biznesowego po obiekcie , te nowe maszyny na wejściu robiły wrażenie . Punkty , w których wykonywano najbrudniejsze prace , zostały zepchnięte na bok ze względów wizerunkowych . I co się okazało ? Proces wyglądał tak , że po cięciu elementy szły na obrabiarki , a następnie na spawanie . Jeżdżono zatem w jedną i drugą stronę z tym wszystkim , generując dodatkowe koszty .
Wiele procesów naprawiamy też w kontekście e-handlu . E-commerce rządzi się swoimi prawami – kupujesz dużo , magazynujesz to , sprzedajesz i wysyłasz . Etap wysyłki jest dziś bardzo elastyczny – mamy wielu kurierów i szybkie terminy realizacji . Aby nadążyć , musisz mieć dobrze zoptymalizowane procesy – kompletacja , składowanie … Pracownik musi wiedzieć , jak szybko dostać się do danego towaru , a nie zastanawiać się , gdzie go znajdzie , tracąc cenny czas .
Następnie przechodzimy do pakowania – w jaki karton to zapakować , aby było optymalnie , żeby nie wozić zbyt dużo powietrza ? Ile rodzajów opakowań potrzebujemy ? Jaki mamy średni czas pakowania ? Na te pytania może odpowiedzieć analityka i standaryzacja produktów , które magazynujemy . Jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązania , które może nie będą optymalne dla wszystkich naszych towarów , ale pokryją te najszybciej rotujące , które stanowią największy procent naszej sprzedaży i angażują najwięcej naszych zasobów .
Za każdym razem punktem wyjścia do usprawnień będą tak naprawdę dane i odpowiednio spięta analityka , która pomoże nam podjąć odpowiednie decyzje generujące realną wartość . Skuteczność każdej zmiany należy bowiem zmierzyć odpowiednimi wskaźnikami . Liczby , dane , fakty . Oczywiście żyjemy w rzeczywistości , w której wszystko szybko się zmienia , dlatego musimy dynamicznie dostosowywać się do potrzeb rynkowych . Wahania popytu , sezonowość i tym podobne kwestie – jesteśmy w stanie nad nimi względnie zapanować poprzez estymowanie zmiennych , jednak potrzebujemy do tego danych . I tutaj pojawia się ogromny problem , ponieważ wiele firm nie gromadzi odpowiednich informacji .
DJ : Jak wygląda droga firmy do wdrożenia Lean przy współpracy firmy konsultingowej ?
KP : Bazujemy na budowanym od 10 lat procesie , współpracując głównie z firmami z sektora MŚP . Często są to organizacje , które – mówiąc kolokwialnie – „ wyrosły z garażu ”. Kiedyś miały 10 – 30 pracowników , a teraz muszą poradzić sobie z zespołem 100 – 150 osób . Przeniesienie takiego samego stylu zarządzania z mikrofirmy na średnią organizację jest mało możliwe – niektóre aspekty działalności zaczynają po prostu szwankować . Dlatego zaczyna się szukanie rozwiązań .
Pierwszą czynnością , jaką wykonujemy po wejściu do danej firmy , jest jej diagnoza . To tak jak u lekarza – musimy wykonać badania , przeanalizować wyniki . Prosimy zatem : pokażcie nam dane . Dostajemy wtedy np . informacje o sprzedaży i produkcji , ale
13