Logistics manager 5/2023 DEMO | Page 25

KARIERA W LOGISTYCE
PC : Na to , jak podchodzą do zastanego status quo . Czasami dyrektor logistyki przychodzi do organizacji , w której niewiele jest do zrobienia , ponieważ firma to dobrze naoliwiona maszyna , która po prostu należycie funkcjonuje . I tutaj istotna jest inicjatywa – poszukiwanie ciągłego rozwoju . Lubię kandydatów , którzy podpatrują , jak inni układają procesy , uczestniczą w konferencjach branżowych pokazujących globalne trendy – słowem , szukają wiedzy i potrafią zakwestionować obecny stan rzeczy , aby szukać optymalizacji . Optymalizowanie często kojarzy się z tym , że szuka się przestrzeni do cięcia kosztów , ale dobry dyrektor logistyki wie , że na pewnym etapie może się to skończyć utratą jakości . Dlatego w tym kontekście potrzeba większej finezji i wyczucia . Szukanie balansu poprzez ciekawe inicjatywy i tropienie innowacji czy usprawnień to cecha , na którą ja szczególnie zwracam uwagę . Proaktywna postawa jest bardzo mocno w cenie . Zakwestionowanie tego , jak sprawy w danej organizacji wyglądały do tej pory , przejawia się też w regularnych przeglądach dostawców i szukaniu możliwości negocjacyjnych . Mamy dynamiczny rynek , chociażby przez wzgląd na zmieniające się ceny paliw oraz rosnące koszty transportu i wynagrodzeń – to wymaga częstego reagowania i umiejętności negocjacyjnych .
DJ : Ile średnio trwa proces rekrutacji na dyrektora logistyki ?
PC : Oczywiście zawsze zależy to od konkretnego przypadku , ale mogę powiedzieć , że w dobrze zorganizowanej organizacji od momentu pierwszego spotkania z przedstawicielem działu HR do złożenia oferty powinien minąć miesiąc , góra dwa .
DJ : A jaki był najdłuższy proces rekrutacyjny , w którym uczestniczyłeś ?
PC : Pewnego razu klient z branży logistycznej poprosił mnie o pomoc , kiedy rozpoczął dziewiąty miesiąc poszukiwań . Po miesiącu wyselekcjonowałem dla niego trzech kandydatów … ale dwóch z nich dostało kontroferty i podwyżki sięgające 50 %, a trzeci finalnie stwierdził , że proponowana rola nie do końca mu odpowiada . Wróciłem zatem na dobrze rozpoznany już rynek , aby poszukać alternatyw . Tym razem została wybrana kandydatka , która ostatecznie dołączyła do zespołu wspomnianego klienta . Tak oto udało się zakończyć półtoraroczne poszukiwania .
Niektóre obszary rynku logistycznego rozwijają się szybciej niż rynek kandydatów , dlatego w branży TSL pojawiły się kontroferty podobne do tych , które obserwowaliśmy wcześniej w sektorze IT . Świadomość pracodawców jest coraz większa , zatem zaczynają oni rozumieć , jak dużo czasu zajmuje znalezienie odpowiedniego kandydata na stanowisko menedżerskie lub dyrektorskie . Dodajmy , że o ile pracę specjalisty jesteśmy w stanie czasami rozłożyć na jakiś czas na pozostałych członków zespołu , o tyle na stanowisku strategicznym bezkrólewie nie może trwać za długo . Firmy po prostu nie mogą sobie na to pozwolić , dlatego coraz bardziej dbają o sprawdzonych specjalistów i managerów .
DJ : Kiedy dyrektorzy logistyki najczęściej decydują o zmianie miejsca pracy ?
PC : Standard rynkowy pokazuje , że decyzja o zmianie zapada średnio co 4 – 5 lat . Jedną z najczęstszych przyczyn , którą dyrektorzy logistyki wskazują w kontekście motywacji do takiego ruchu , jest brak wyzwań lub różnica wizji w zakresie dalszego kierunku rozwoju działalności firmy . Tego typu ekspertów bardzo często motywują potencjalne wyzwania , fakt , że w nowej organizacji będzie coś do zrobienia , do udowodnienia – trzeba tam wdrożyć jakiś system , zaimplementować innowacyjne technologie , wybudować nowy magazyn czy rozbudować bazę dostawców . Mamy zatem katalog wyzwań , które są interesujące w oczach specjalistów . Inną motywacją jest również awans pionowy – to znaczy , że dana osoba pracuje dziś na stanowisku menedżera logistyki , a może objąć funkcję dyrektora . Jednak zdecydowanie najczęściej wykwalifikowani logistycy odchodzą , kiedy zaczynają odczuwać , że w danej pracy nie mają już nic ciekawego do zrobienia lub nie widzą perspektywy na dalszy rozwój .
Często sprowadza się to do kwestii budżetu , jaki firmy chcą przeznaczyć na inwestycje w nowe technologie albo na przebudowę obecnej infrastruktury logistycznej , albo na samą strategię płacową . W tym ostatnim przypadku zdarza się , że menedżerowie logistyki widzą , iż ich problemy jakościowe z dowożeniem wskaźników
23